Wayllabamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu Wayllabamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu

Wayllabamba

Door: Dorian

Blijf op de hoogte en volg Dorian

06 Februari 2014 | Peru, Cuzco

Na Bolivia werd Perú beschouwd als een weer iets meer ontwikkeld land. Nouja, we hebben alleen Cuzco gezien van Perú, dus laat ik het niet generaliseren. Cuzco, als de stad van de Inka's, is vrij toeristisch, erg gezellig, goede feestjes, veel Inka sights en ineens waren er ontzettend veel mensen uit Nederland (A).
We zaten in een ontzettend leuk hostel. Erg veel gezelligheid en meteen klaar voor een rondleiding door de stad. Hier kregen we al de eerste uitleg over de Inka's. Wat waren die mensen toch slim al zeg! Ze hebben veel dingen gebouwd met stenen die ze uit de bergen haalden, en alles heeft betekenis. Zo zijn er stenen met een bepaald aantal hoeken, perfect gepolijste stenen zijn voor belangrijke gebouwen. Veel heeft te maken met dualiteit, zo zijn er altijd 2 deuren in een gebouw, in vergelijking met de zon en de maan, zomer en winter enz enz., maar ook heeft Cuszo stad de vorm van een puma, een van de 3 mysterieuze dieren zoals beschouwd door de Inka's. Sacsaywaman (spreek uit: sexywoman) bezocht, een andere inka sight, welke het hoofd vormt van de puma vormige stad.
Helaas zijn veel dingen niet meer intact, het is natuurlijk oud maar ook hebben de Spanjaarden veel verwoest. Gelukkig is dé stad van de Inka's nooit door de Spanjaarden ontdekt..

Na 3 dagen Cuzco zijn we de Inka trail gaan lopen, de weg van waaruit een van de 7 wereldwonderen in ontdekt destijds: Machu Picchu! Inka's legden deze weg af in 3.43 (record), wij mochten hier (godzijdank) 4 dagen over doen. 10 dragers, 2 gidsen en 10 deelnemers gingen op pad. De dragers zijn allemaal kleine mannetjes met kromme ruggen omdat zij voor zo'n 25 euro per dag 20 kilo mogen sjouwen aan tenten, eten en al het andere camping spul, in slechte tassen en op slippertjes. Elke dag als wij al waren vertrokken breken zij het kamp af, halen ons in, zetten tenten op en koken lunch, om vervolgens dat weer af te breken en ons weer in te halen en het kamp en happy hour (thee en zoetigheid) klaar te hebben staan als wij het kamp binnen kwamen. Als je je eigen bagage te zwaar vind, kun je ook nog een persoonlijke drager inhuren... (En dat 6x per maand).. dus..
Gidsen, tsja, die vertellen het een en ander..
En dan de 10 deelnemers, 4 dagen, berg op, berg af en 'Inka flat'. Of te wel, veel stijgen en dalen, en vele inka sights tussen door. Om elkaar te supporteren werden de nodige liedjes in het leven geroepen en aangepast naar wat plaatsen op de route: Wayllabamba was de favoriet, ook hadden we volade, en hakuna matata. Geniale groep, en we hebben het gewoon allemaal gered, yeaaah! Liën zelfs met koorts, respect! Maar dan, dag 4. Om 3 uur je bed uit en lopen richting de sungate. Daar aangekomen zagen we alleen maar witte mist. Maar neem even 5 minuten de tijd en de mist trok langzaam weg en daar was het dan: Machu Picchu. Ik zou zeggen, terecht een wereld wonder en ontzettend top om het via deze weg te mogen bereiken.
Moe maar voldaan terug naar Cuzco (dit keer met de trein) om de volgende dag de vlucht naar Quito te halen.

We zijn nu in Quito, Ecuador, en de laatste 2 weken zijn ingegaan.. Nog even van dit heerlijke leventje genieten hier! :D

Adios amigos!

• 06 Februari 2014 - 10:24

Nicoline Koch:

Hey Dorian,

Elke keer lees ik met ontzettend veel bewondering jouw berichten. Nu dacht ik: laat ik dat toch ook maar eens een keer uitspreken in een reactie op je blog haha.

Wat super tof wat je allemaal meemaakt! Al die mooie plekken die je bezoekt en beschrijft!

Geniet nog van je laatste twee weken! :)

Liefs, Nicoline