Just breath! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu Just breath! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu

Just breath!

Door: Dorian

Blijf op de hoogte en volg Dorian

27 Januari 2014 | Bolivia, Copacabana

Dit keer een berichtje vanuit Bolivia..
We zijn in snel trein vaart vanuit Patagonië, zuidelijk Argentinië, via mijn oude vertrouwde stadje Mendoza naar Santiago (Chili) gegaan. Hier hebben we nog een keer genoten van de vele markten met fruit en ook zijn we naar het kerkhof geweest. Op de eerste plaats niet iets waar je je als toerist graag begeeft, toch is het de moeite waard. Het is namelijk echt een dorp van graven, inclusief nabootsingen van de Notre Dame bijvoorbeeld, en met tv-schermen die de komende begrafenissen aankondigen, met gate, rij en plaats nummer.

Vanuit Santiago vlogen we naar La Paz, Bolivia. Een hele grote, grijze, armoedige en hoog gelegen stad. Veel backpackers komen hier voor de goede feestjes en ook heb je ontzettend veel markten met vooral heel veel gekleurde dingen. Maar ook embryo’s van lama’s vindt je hier in overvloed. Dit is namelijk een onderdeel van een offer ritueel voor de Bolivianen en ook zou het geluk brengen om er een op te hangen in de deuropening. Daarnaast is er veel Coca (voornamelijk bladeren) te vinden, de basis van Cocaïne kun je namelijk ook gewoon in mond doen en erop kauwen. Je kunt dan beter ademen ed. op deze hoogte (4000 meter). Vooral indrukwekkend is te zien hoe alle (voornamelijk vrouwen) daar rond hangen, in originele klederdracht, grote rokken, kleden en poncho’s om, en een bolhoedje, om van alles en nog wat aan de toerist te brengen.

In La Paz kun je ook de deathroad fietsen. Dit is de voormalige (tot 2006) weg naar de jungle van Bolivia. Het staat bekend als de deathroad omdat, je raadt het al, er ontzettend veel mensen zijn verongelukt. Het is namelijk een weg van kiezelstenen met watervallen ed, net naast een ravijn.. Bussen mogen er dus een aantal jaar niet meer overheen, maar op een mountainbike heeft het best wat om 70 km via deze weg naar beneden te roussen. Ook daarmee gebeuren de nodige ongelukken en zijn wat mensen overleden maar we survived! Yes!

Na La Paz zijn we naar Uyuni geweest, een klein dorpje, wat op dit moment helemaal in de ban is van de Dakar.. Maar dat was niet onze drijfveer om daar heen te gaan. Wij hebben vanuit daar een tour gedaan naar zoutvlaktes, geisers, natuurlijke warmwater bronnen, rode meren, groene meren, veel flamingo’s, lama’s en vacuña’s. 3 dagen rondknorren in een 4x4, slapen in zouthostel’s.. ja goed vermaakt :)

Via La Paz zijn we nu belandt in Copacabana.. nee niet van het liedje, dat gaat namelijk over het strand Copacabana wat in Brazilië ligt. Dit stadje is heel touristisch en vormt de poort naar Lake Titicaca, en de daarin gelegen Isla del Sol en Isla de la Luna. Op deze eilanden is het begin van de historie van de Inca’s te zien.. Daarnaast is de sfeer op het eiland vooral heel relaxed, stranden, tentjes, bootjes, en vele backpackers met gitaren! Heeeeerlijk!

Met nog minder dan een maand te goed, gaan we vanuit hier door naar Peru voor 1,5 week en daarna 2 weken Ecuador! Zin in!

Liefs,
Liën & Dorian

• 27 Januari 2014 - 15:39

Jolanda Coolen:

:) en wauw die foto's (op de app)!

• 27 Januari 2014 - 17:02

Ria En Peter Comperen:

Hallo Dorian en Liën,

Maar goed dat we achteraf hebben gelezen dat jullie daar hebben gefietst ..... de deathroad.
    Als we het vooraf hadden geweten was dat dan toch niet zo'n geruststellende gedachte.
    We zien erg uit naar alle foto's met persoonlijke uitleg.
    Geniet nog van de laatste weken.

Groeten van mam en pap.

• 27 Januari 2014 - 17:34

Jill:

Ha Do en Lien,

Wat klinkt dit allemaal super mooi en bijzonder. Ook de foto's! Super. Ben echt zo benieuwd hoe het voelt om bij die warmtebronnen en al die gave dieren te zijn! Genieten nog een maandje van al dat heerlijks!
    Liefs, Jill

• 27 Januari 2014 - 23:23

Jo V Boxtel:

dit allemaal te lezen over jullie geweldig, maar ook een beetje eng.
    geniet nog maar en tot ziens liefs oma.