Top 51! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu Top 51! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Dorian Comperen - WaarBenJij.nu

Top 51!

Door: Dorian

Blijf op de hoogte en volg Dorian

12 Januari 2014 | Argentinië, El Calafate

In Nederland is de tijd van de top 2000 nog maar net voorbij, terwijl voor Liën en mij de top 51 net is begonnen. We luisterden op mooie, gekke of bijzondere momenten dan naar een liedje, en zo werd voor ons de top 51 geboren. Iedere dag van onze reis wordt gekoppeld aan een liedje, voor een extra beleving van al deze ervaringen;)

Om van voor af aan te beginnen, na een spetterend nieuwjaarsfeest met barbecue, wijn, cocktails, en aan poolparty gingen we op 1 januari dan echt Mendoza verlaten. Na 20 uur in de bus was het zo’n 30 graden kouder en waren in Bariloche aangekomen. Patagonië, het zuidelijke deel van Argentinië staat namelijk eerst op onze planning. Ontzettend mooi is het daar!! Veel meren en eilandjes. Perfect voor wat wandelingetjes met uitzichtpunten, mountainbike tochtjes en berg-klim-op-tochten. Jezus, van hoogte wordt je conditie niet beter! Of zal het ergens anders aan liggen;)
Maar wauw wauw, prachtig prachtig. Toch geweldig dan zo’n uitzicht en zo’n kruis op een berg! :D

Daarna met het vliegtuig door naar El Calafate. Door Liën werd dit dorp in eerste instantie omschreven als een camping. Groot is het niet, het kent 1 hoofdstraat, heel toeristisch, maar ook veel natuur ook hier. Waaronder de Perito Moreno gletsjer, de grootste en weet ik veel wat nog allemaal meer. Maar wel heel gaaf hoor. Bijna niet te bevatten zo’n ijsberg. En dat kraakt heel hard, en het mooiste is om net zo lang naar deze krakende ijsberg te blijven staren tot dat er een stukje vanaf valt. Hoe traag dat dan gaat en de golven die dat veroorzaakt in het meer doet je beseffen hoe inmens groot het geheel eigenlijk wel niet is. De hele gletsjer kent namelijk een oppervlak ter grote van Buenos Aires. (Voor de wist je datjes..). Aan deze dag werd bijvoorbeeld het liedje ‘Beautiful day- U2’ gekoppeld.

Na El Calafate stond Puerto Natales op de planning. Dit ligt nog zuidelijker, nog afgelegener en dit maakt dan weer deel uit van het Chileense deel van Patagonië. Ai.. dit dorp was echt het einde van de wereld. Bij aankomst konden wij maar aan 1 liedje denken. ‘Morgen uit de musical Annie’. En inderdaad het wordt dan morgen en inderdaad blijkt die morgen best mooi te zijn;) Hier ligt namelijk het national park ‘Torres del Paine’, met heel veel verschillende kleuren bergen, ontstaan door vulkanen, planten en meren, veel bijzondere dieren en vogels. Toch wel indrukwekkend! Veel mensen gaan hierdoor op trektocht, met tent, slaapzak, matje, eten voor de hele week en regen kleren aangezien het daar bijna altijd regent. Nou, natuur mooi, maar afzien hoeft dan niet perse voor ons. Dus wij hebben het hele park deels met de auto en deels te voet verkent. :) Ook wordt mijn lijstje met bijnamen steeds uitgebreider. Emma Stone is de nieuwste aanvulling nadat in bijna ieder plaatsje waar ik ben geweest men mij op haar vind lijken. Niet echt, mja, hilarisch is het wel.

Op dit moment zijn we bezig met onze reis terug naar het noorden van Argentinië. Gelukkig weer in Argentinië nadat ik een papiertje in mijn paspoort wat ik bij binnenkomst Chili had gekregen, en mijn visum bleek te zijn, had weggegooid.. Oeps. Hier staat namelijk een vrij grote boete op. Doen alsof je neus bloedt en geen woord Spaans spreekt, komt van pas om hier onder uit te komen;)
El Chaltèn, Bariloche en nog 1x Mendoza staan om de planning om op 17 januari vanuit Santiago (Chili) naar La Paz (Bolivia) te vliegen.

Genieten genieten!! :D

Adios! -x-

p.s. foto's volgen weer in Nederland;)

• 12 Januari 2014 - 10:07

Petra Van De Wouw:

Hoi Dorian,

Weer een boeiend reisverslag.Ik denk als jij straks terug in Nederland bent dat Nederland een saai land is waar niet zoveel te zien is.Maar Dorian geniet er samen nog van want voor je het weet zit de tijd er weer op.

Heeeeeel veel groeten Petra

• 12 Januari 2014 - 11:02

Jo Vboxtel (oma Van Lie,n):

leuk dat ik jullie een beetje kan volgen, en zie dat het goed gaat.
    maak er nog een leuke maand van pas goed op elkaar.
    gr en tot ziens xx

• 12 Januari 2014 - 15:30

Ria En Peter Comperen:

Hoi Dorian en Liën,

Als we het goed begrijpen hebben jullie het onderhand momenteel net zo druk als in de periode van je onderzoek Dorian. Reizen, hiervan verslag maken, foto's maken, indrukken verwerken. We hebben echt met jullie te doen hoor ;)
    Het is maar goed dat je een reisverslag en foto's maakt, zeker voor documentatie en beleving achteraf.
    Ontzettend fijn dat we jullie reis zo haast op de voet kunnen volgen.
    Geniet van dit alles.

Vele groeten en XXXX,
    Ria en Peter (mam en pap)

• 17 Januari 2014 - 14:59

Liesbeth De Lievelingstante Van Lien:

Wat een gaaf idee om de dag aan een liedje te koppelen. Kun je later nog veel plezier van hebben, een liedje voor altijd gekoppeld aan een mooie herinnering.
    He Lien, kom eens op met die foto's. Ik ben van de plaatjes zoals je weet.
    Tip; Probeer ook iedere dag een foto te maken bij de songtekst als herinnering. Kun je later een mooi boekje maken.

Dames, nog heel veel mooi plaatjes en liedjes gewenst.